onsdag 1 augusti 2012

My beloved Java

Har ju fått lite restriktioner till nästa IVF, bland annat att dricka mindre kaffe. Känns så löjligt att det skulle vara det som är hindret, men det är ju bara att följa råd. Det är inte det att jag överkonsumerar kaffe, utan dricker allt emellan 2-4 koppar/dag. Dock är de kanske ganska starka och inte i någon liten tebjudningskopp.

Har kollat upp på nätet det här med kaffe och försök till att bli gravid och det står att i samband med IVF bör man undvika kaffe. Det som står och vad forskningen säger är att kaffe, eller koffeinet i kaffet eventuellt kan påverka fertiliteten negativt. De vet inte varför koffein verkar påverka ägglossning.
Däremot har det visat sig i forskning att mäns fruktbarhet verkar öka vid intag av koffein. Såklart.

Visste ni förresten att en chokladkaka innehåller 50 mg koffein som är hälften så mycket som i en kopp kaffe (100 mg koffein). Cola innehåller 40 mg/burk. Espresso innehåller hälften så lite koffein som brygg- och snabbkaffe eftersom vattnet rinner igenom de malda kaffebönorna så fort och "hinner inte" fånga upp koffeinet.

Tänkte att jag småbörjar lite nu innan allt börjar och skär ned till 1 kopp/dag. Morgonkoppen. Jag vill aldrig att den skall ta slut...

Just nu sitter jag här på jobbet och har cravings på ännu en kopp kaffe, men istället dricker jag grönt te och låtsas att det är gott.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar