tisdag 10 september 2013

Jag är igång!

Jag var på bloggen igen och jag försvann från den. Hade inte tänkt börja blogga, men nu känner jag att jag kanske skall göra det ändå. Den här omgången av IVF nr 2 har kommit att bli lite, om jag får kalla det för, "speciell" och jag känner att det är viktigt att dela med mig. Och sen även få skriva av mig.

I tisdags för en vecka sedan gjorde jag en ÄP som gick, vad jag trodde, himla bra! Inge ont under ingreppet. Fick ut 8 ägg. 1 sattes in i torsdags och resten odlades till blastocyster. Dock efter ägplocket blödde jag en del vilket jag inte gjorde förra gången men de sa att det var normalt. Hade även mer ont efter och även på torsdagen efter insättningen. Också normalt fick jag höra. Nu ruvar jag alltså på ett embryo och är nu idag inne på dag 6. Tar hormoner, Progesteron, för att skapa en bra miljö i i livmodern.

Nu till det lite speciella med denna omgång. Hade fortsatt ont i fredags, men inte så att jag inte kunde jobba eller träffa vänner. Dagen därpå var jag på stan och kollade när vänner sprang Tjejmilen och som en blixt från klar himmel fick jag världens krampanfall i buken. Kändes typ som den värsta menssmärtan man kan tänka sig. Jag fick lägga mig ned mitt på gatan och var på väg till gynakuten. Det släppte dock efter ca 1 h och eftersom det var kö till akuten och i samråd med en sjuksköterska bad de mig åka hem och vila. På natten kom det igen, och igen, och igen. Det är sådana intensiva smärtor som jag skulle klassa som en 8/10 på en smärtskala och jag mår illa och vill skrika rakt ur när de kommer. De håller i ungefär 10-30 min och sen vips är de borta. De kommer på natten och jag har inte sovit mycket senaste dagarna. Igår var jag inne på Huddinge och de konstaterade att jag har blod från äggstockarna/äggledarna och har mycket vatten däromkring. Detta är sviter efter äggplocket och är tydlingen inte så ovanligt, men jag kan tycka att det är konstigt att jag inte fått info om det då (???).  De kunde inte hjälpa mig utan bara "hålla ut". Det trycker liksom på med all vätska och det är det som gör att det krampar. Kroppen kommer läka ut och ta hand om blodet och de kan hålla i sig 1-2 v till. De ville att jag skulle sjukskriva mig och ta det lugnt. Inatt kom det igen och nu på morgonen hade jag nog det värsta krampanfall jag varit med om. Det gör så ont att man blir galen. Känner mig redo att kasta ut mig själv genom fönstret. Att det dessutom är ett embryo i mig som skall försöka fastna, gör ju att man bara får ta Alvedon och det hjälper ju typ noll. Känns inte heller som om det ser ljust ut med dessa komplikationer och chansen att det fastnar. 

Någon som haft samma komplikationer? Just nu går mina tankar att lägga ned allt. Jag är helt slut i kroppen av konstanta krampanfall och ingen sömn på flera dagar. Det kan inte vara ok att man skall gå igenom allt detta. 

8 kommentarer:

  1. Hej, hittade till din blogg via IVFbloggar. Jag har en vän som råkat ut för det samma som dig. Blev överstimulerad och hade mycket vätska i buken. Äggstockarna var jätte stora och riskerade att vrida sig. Hon hade krampartad smärta, vet ju inte exakt hur det kändes, men det var jobbigt när jag pratade med henne i telefon och hon blev tyst och sedan började gråta av smärta och jag inte kunde göra något. Hon blev inlagd flera gånger och fick ett plus på stickan men det slutade tråkigt nog i ett MA i vecka 8 tyvärr. Hon har ingen mail jag kan lämna ut till dig men jag kan vidarebefodra din blogg till henne.

    Mvh. PiOmiO

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, ja gärna om du vill det! Ja det gör så ont att man skriker och gråter. Jag är inte överstimulerad enligt prover och de vet inte vad det är riktigt som gör att kramperna kommer och går. De säger att jag skall hålla ut typ. Pratade dock med min kompis som e gynekolog och hon tyckte det var märkligt att de inte velat ta in mig på observation över natten...
      Lycka till med allt du med!

      Radera
  2. http://vntarlngtar.blogg.se

    Vi är nästa lika långt gångna i våran ruvning! =) (eller vad man ska kallas det.. =) ) Kul att jag hittade dig! Nu följs vi åt mot en mini! ;)
    Kram/ Malin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Spännande! Jag funderar på att försöka hålla mig och inte tjuvtesta innan... Du? Håller tummar och tår! Är du på Huddinge förresten?

      Radera
  3. Vad kul att du är igång igen. Jag håller tummarna hårt. Men vad tråkigt att du får så ont ibland. Jag har aldrig själv blivit överstimulerad men var lite på gränsen sist. Då fick jag tipset att dricka mycket och äta salt, samt ligga med benen rakt ut.

    Jag fick också kramper i samband med detta men det visade sig vara en njursten som bråkade. Har du ätit för mycket salt som jag gjorde?
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Libra! Haft en bra kosthållning med lagom salt tror jag. Ok benen rakt ut, märker jag får mer ont när jag sover på mage.
      Läser din blogg och tänker på dig och önskar dig all lycka!💜

      Radera
  4. Spännande att ni är igång igen! Massa kramar och lyckoönskningar

    SvaraRadera