söndag 9 september 2012

Dag 10

10 dagar har jag haft embryot nu. Känner fortfarande inget speciellt mer än konstant trötthet och nedstämdhet. Ännu ingen mens som kommit på besök. Senaste försöken har den kommit på dag 10-12, så det är en cliffhanger varje gång man går på toa nu. Det är så svårt att leva med det här, att inte ha någon som helst kontroll eller möjlighet att påverka. Man blir knäpp.
En annan grej som jag just nu blir knäpp på är min kroppshydda. Försöken med överdosering av hormoner hit och dit och brist på träning har lett till att jag numera lever i en dräkt. Så känns det iallafall. Skittrist att snacka vikt här på bloggen, för det är såååå tjatigt, men det är det som jag just nu irriterar mig på. Mina kläder sitter tight och idag var jag tvungen att gå på stan och införskaffa några "tjockis"-tröjor, dvs tröjor som är raka, större och döljer det mesta. It sucks. Jag har ju typ kunnat äta vad jag vill när jag hållt igång så mycket och det blir ju en vana och nu när man är en soffpotatis hur sjutton äter man då?!

Jag har även under helgen funderat mycket på hur mycket jag verkligen orkar. Självklart skall man tänka positivt och tänka att embryot i mig är där för att stanna, men det kan ju också vara över närsom. I samråd med nära och kära och mig själv har jag kommit fram till att jag skall fortsätta med IVF, hur många försök det nu blir, tom årets slut. Sen lägger jag ned, eller tar en paus på minst 1 år. Gärna 2. Jag fixar inte mer som det är just nu. Jag orkar inte vara i detta vakum. Om två år är jag 32 år och då kan man ju fortsätta. Skall prata med kliniken om detta framöver.

2 kommentarer:

  1. Håller verkligen tummarna för dig!!! Hoppas hoppas. Det är inte alls gnälligt att sura lite över vikten, det gör jag med... jag tror mycket är hormoner som spelar en spratt... jag känner att jag gått upp alldeles för mycket, känner mig fet och plufsig. Men enligt vågen så rör det sig om ca 1.5 kilo. Det är ju inget. Men det KÄNNS så mycket mera. Jag har en teori - om du är ganska smal redan så vill nog kroppen lägga på sig så mycket som möjligt så snabbt den kan. Alltså kommer du att vara vrålhungrig hela tiden om du är gravid... lycka till!

    SvaraRadera
  2. Tack för inlägg. Ja, det är ju en del vatten, men lite annat också. Började på 53 kg och är 161 och nu är jag nästan uppe på 57-58, så det är nästan 5 kg vilket känns trist. Men det blir väl så med den här nya "IVF-livsstilen".

    SvaraRadera